31 maart 2007

Stand van zaken

Tom is 3 jaar. Tijd voor een stand van zaken.

Beweeglijkheid (idem als bij 2 jaar)
Tom kan zelfstandig van lig naar zit en met hulp (de spijlen van zijn park of een welwillende hand) van zit naar staan en omgekeerd. Tom is zeer voorzichtig.
Tom kan dus nog niet zelfstandig rechtstaan zonder hulp(middel).

Mobiliteit
Tom stapt alleen. Bij vloerovergangen zoekt hij meestal een houvast maar eens erover stapt ie terug alleen.
Meestal 'poepschuift' hij naar de plaats waar hij heen wil. Soms sluipt ie ook naar een doel. Tom kruipt niet maar komt soms wel in die houding terecht als hij bijvoorbeeld achter een balletje aan zit dat onder de zetel rolt.
Tom kruipt al alleen de trap op... (maar is niet aan te raden wegens niet veilig). Hij stapt heel graag de trap op aan de hand van een volwassene. Hij begint dan te lachen van blijdschap en in zijn enthousiasme neemt ie soms twee treden tegelijk.

Communicatie
Tom zegt nog steeds geen woord. Klanken zijn er maar zijn nietszeggend. Wel kan hij een hele 'raison' afsteken tegen zijn schoenen, Teigetje of een andere knuffel,... en als je 'wa-wa-wa' zegt tegen hem in een rustig moment dan begint ie te brabbelen. Het brabbelen is altijd zeer kort.
Tom begrijpt een deel van wat we zeggen. 'Nee' kent hij en hij weet ook dat je hem er iets mee verbiedt. 'Eten' en 'drinken' begrijpt ie vermoedelijk ook. Hoezeer die woorden tot hem doordringen, is niet altijd duidelijk. Vaak hangt dit af van wat je op dat moment toont. Als je Tom vraagt of hij wil drinken en je toont een beker zie je het meteen aan zijn reactie. Als hij zijn hoofd afwendt dan wil ie het niet. Als hij enthousiast in zijn handjes klapt daarentegen... Maar 't is dus vaak niet duidelijk of het nu, in dit voorbeeld, aan de beker of aan de woorden ligt.

Spel
Tom kan zich heel goed alleen bezig houden. Hij speelt zeer graag met blokjes die je in de juiste gaatjes moet steken. We hebben dit in de vorm van een huisje. Tom weet al heel goed welk blokje waar moet alhoewel het soms ook gewoon niet lukt. De regelmatige figuren (cirkel, vierkant, driehoek, sterretje,...) lukken zeer goed, de onregelmatige (trapezium bijvoorbeeld) minder.
Speelgoed met lichtjes en geluidjes vind ie vaak leuk... maar kunnen ook een bron van ergernis zijn.
Ook het weggooien van objecten en er dan achterna gaan, vindt ie heel leuk. Balletje naar elkaar rollen vind ie ook leuk. Net als rollebollen met mama of zus op het grote bed.
Tom zit buiten graag op de schommel.

Willetje
Tom weet duidelijk wat hij wil. Als een deur open staat en hij wil erdoor dan ga je ze voor zijn neus niet sluiten... of je krijgt een behoorlijke scène. Hij kan ook bij jou komen, je hand vastnemen en je leiden naar iets wat hij wil (doen).

Slapen
Valt voorlopig zeer goed mee. Op de weinige keren na dat ie wakker wordt, hebben we voorlopig helemaal geen problemen. Houden, zo, Tom!

School
Sinds 29 januari 2007 gaat Tom naar school: een combinatie van semi-internaat en BO-school. Daar krijgt Tom een gans aanbod van activiteiten en zorg. Tom heeft weinig problemen ervaren met de overgang.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage