19 juli 2010

"Superidee ook voor minder-validen"

Deze week is het semi-internaat gesloten
dus Tom is thuis.
Warme zomerdagen
...en ondertussen Gentse Feesten.

Met Tom de drukte opzoeken
is niet meteen een goed idee
je doet er hem niet speciaal
maar vooral jezelf en je gezelschap
geen plezier mee.
De warmte van deze dagen vooral...

Dan maar de rust opgezocht
van de plaatselijke lommerrijke kinderboerderij
waar dezer dagen heel wat te doen is.

Met de fiets ernaartoe
achterop bij papa
zus en een vriendinnetje mee.
"Fietsen!", roept Tom enthousiast.
De fietshelm verdraagt ie zeer goed
- is voor hem een absoluut nodig attribuut -
in de betekenis van:
het behoort tot zijn routine.

Rondwandelen
konijntjes knuffelen
diertjes kijken
en benoemen.
Leuke dag voor Tom
iets minder voor zus en vriendin
want gericht op kleuters
en zus en vriendin worden daar een beetje te groot voor
maar ze weten waarom ze er zijn
en maken er ook geen probleem van.

Op een bepaald moment
is er een voorstelling
van iemand die geluiden van weefgetouwen en toebehoren
combineert met muziekinstrumenten.
De kindjes vooraan op de kussens
- Tom geflankeerd door zus en vriendin -.

De vrouw begint
Tom luistert met open mond.
Doet het teken van fluit wanneer ze blokfluit speelt
klapt tussendoor af en toe in zijn handjes.
Zus ontfermt zich over haar broer
"SShhhttt!", maant ze hem aan om zeker niet te storen.
Papa kan er niet bij
zonder het spektakel te storen
om haar gerust te stellen.
Hier moet dit nu eenmaal kunnen.
Hij is enkel maar enthousiast.
Dat zie je ook aan het gezicht van de vrouw
die bij elke nieuw geluid
zijn reactie afwacht.
Tom blijft echt gefascineerd toekijken
en reageert op zijn manier.
De andere kindjes kijken naar hem
want zij moeten ook stil zijn...
Een meisje
- starend naar Tom -
klapt aarzelend in haar handen.

Wanneer de vrouw
een zwabber uit een emmer water haalt
en zo een watergeluid veroorzaakt,
kan Tom zijn vreugde niet meer op
"EIEIEIEIEIEIEIEIEIE..."
klinkt het
en hij klapt opnieuw heel enthousiast in zijn handjes.
Iedereen kijkt
...naar Tom.
Zus weert zich om hem stil te krijgen.
Papa kijkt hulpeloos toe
- het is dat of het spektakel verstoren -.

Na het optreden van de vrouw
mogen de kinderen even de geluiden nabootsen.
- Muziek of lawaai maken, het is hoe u het ziet. -
Tom doet dapper mee aan het weefgetouw
geruggesteund door zus.

Optreden gedaan.
Applaus!
De vrouw stapt af op een aantal gekenden.
Dat het goed was.
- En de kinderen waren echt stil, hé!
- Ja, behalve dat eentje, er zat een mongooltje tussen
Iedereen knikt begrijpend.

Steek door je hart.
En je wilt reageren
maar je doet het niet.

Bij het buitengaan
mocht je iets op het schoolbord schrijven.
Zus fluistert iets in papa's oor en vraagt of ze dat mag schrijven.
"Ach, zus,...", wijfelt papa
Papa twijfelt...
- misschien is dit te zwaar... edoch, het is haar manier van hier mee om te gaan -
"Doe maar!"

En zus schrijft op het bord:
"Superidee ook voor minder-validen"

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage