31 maart 2008

Stand van zaken

Tom is 4 jaar. Tijd voor de jaarlijkse stand van zaken.



Beweeglijkheid

Tom kan zelfstandig van lig naar zit zonder hulp. (Vorig jaar had hij hiervoor nog een hulpmiddel nodig om zich op te trekken zoals de spijlen van zijn park of een welwillende hand). Alle overgangen maakt ie vlotjes, soms met de nodige aarzeling (bijvoorbeeld van staan naar zitten op de grond).

Mobiliteit

Tom stapt alleen. Bij vloerovergangen zoekt hij soms nog een houvast maar eens erover stapt ie terug alleen. Ook hier heeft hij het afgelopen jaar serieuze vorderingen gemaakt. Een buggy gaat nog mee voor de langere afstanden maar Tom stapt alles grotendeels zelf af.
Hij loopt ook.
Stappen en lopen gebeuren in een typische houding: wijdbeens en houterig wordt het soms genoemd. Soms betrappen we hem er op dat ie op zijn tenen loopt.

Communicatie

Tom zegt nog steeds geen woord. Wel kan hij een hele 'raison' afsteken tegen zijn schoenen, een deur die open en dicht gaat,... Niet echt tegen mensen dus.
Interactie, dus inspelen op wat hij zegt, lukt soms...
Klanken zijn er maar zijn nietszeggend. Naast het eerder besproken 'eieieieieieieieieieieiei' maakt ie nu ook andere geluiden zoals 'brrrrrr' en 'tautautau' en heel soms ook klanken met 'aa'.

In de instelling en op school werkt men met 'verwijzers' (bijvoorbeeld: ze krijgen een belletje rond de hals voor ze naar school gaan) en met smog-taal (=spreken met ondersteuning van gebaren). Hij heeft er ook al geleerd de dingen aan te wijzen. Dit alles helpt hem om aan de basisbehoeften te voldoen.
Voorbeelden:
- Als Tom wilt eten, gaat ie naar zijn stoel (of komt je met een slabbetje in de hand halen)
- als ie chocolademelk wil, zal ie wijzen naar de melk én de Nesquick
- als ie wil spelen, dan brengt hij jou iets
Een aantal communicaties zijn onduidelijk: als hij zwaait kan dat betekenen: afscheid nemen... maar ook 'genoeg' of 'mag niet'.
Tom begrijpt veel meer dan hij kan weergeven. Hij kan ook korte opdrachtjes uitvoeren en doet dat ook graag. Bijvoorbeeld: als Tom thuis komt en je geeft hem de opdracht zijn jas uit te doen en aan de kapstok te hangen dan doet ie dat ook. Hij kan ook al zaken naar iemand brengen. ('Breng dit eens bij mama in de keuken'). Tijdens de pakjesperiode was het nu leuk dat Tom de pakjes kon afgeven.
Hij geeft ook mooi een handje als ie toekomt en zwaait als ie weg gaat.

Spel

We zijn niet zoveel thuis dus zien we hem niet zo vaak spelen. Hij speelt nog steeds graag met actie-reactie-spelletjes: balletje ergens van af laten rollen, dingetjes die opspringen, lawaai en lichtjes. Voor zijn verjaardag kreeg ie een boekje met geluid en lichtjes en daar loopt ie nu een ganse tijd mee rond. Hij 'danst' er ook soms mee. Tot zover de spelletjes die hij alleen speelt.
Tom heeft graag dat er iemand met hem speelt. Bijvoorbeeld: puzzelen, zaken laten aanwijzen in een boekje,... en hij zal je dat speelgoed ook vaak brengen. Of je meetronen naar de plaats waar die zaken liggen. Hij speelt niet zo graag met andere kinderen. Die willen hem ook te vaak bemoederen of zijn te bruusk. Kleuters die zijn handicap nog niet zien en hem als een normaal kindje beschouwen, verdraagt ie het best. Tom kan genieten van het kijken naar spelende kinderen en zijn plezier hebben in het balspel van die kinderen bijvoorbeeld.
Zus kan Tom heel goed entertainen... maar ook frustreren.
Tom vind het ook leuk als poppen iets doen. Bijvoorbeeld: je laat Bumba een balletje weggooien ofzo.
Tom wil niet meer schommelen. (Zou er iets gebeurd zijn?). Hij is ook niet echt graag buiten.

Sociaal

Tom begint te genieten van samen zitten en legt dan af en toe zijn hoofdje tegen je aan. Stil zitten is er niet bij maar het doet deugd als hij zo tegen je aanvleidt.
Hij prefereert het gezelschap van rustige mensen.

Slapen

Valt voorlopig zeer goed mee. Op de weinige keren na dat ie wakker wordt, hebben we voorlopig helemaal geen problemen. Nachtregistratie gedaan in februari en maart en enkel in februari 2 nachten gehad dat ie 1 uur wakker was. Tom slaapt vrij vast en redelijk lang. De laatste tijd gaat ie om 19.30 uur slapen en is ie wakker rond 6.30 uur.
Houden, zo, Tom!

School

Sinds 29 januari 2007 gaat Tom naar school: een combinatie van semi-internaat en BO-school. Daar krijgt Tom een gans aanbod van activiteiten en zorg.
Hij heeft het eerste jaar enorm veel vooruitgang geboekt en zit sinds september in een nieuwe leefgroep. Hij is er ook de 'ster' en iedereen kent hem er al: met zijn wittekop en verleidelijke (glim)lach windt ie iedereen rond de vinger.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage